Vítáme vás na stránkách akciové společnosti NEVAJGLUJ a.s.

Informace

Mezi hlavní povinnosti kolektivního systému NEVAJGLUJ patří zajištění úhrad nákladů na úklid, soustřeďování a další nakládání s odpady tabákových výrobků s filtry (typicky nedopalky). Výrobci mají povinnost na základě smlouvy hradit obcím dvojí typ nákladů:

  • Náklady na úklid odpadu z vybraných výrobků, jehož se koneční uživatelé zbavují mimo místa určená k jeho odkládání (littering), a na následnou přepravu a zpracování tohoto odpadu a
  • Náklady na soustřeďování odpadu z vybraných výrobků v rámci obecního systému odpadového hospodářství ve společných sběrných nádobách na směsný komunální odpad, včetně speciálních sběrných nádob na odpad z těchto vybraných výrobků, umístěných na veřejných prostranstvích (dále jen „společné sběrné nádoby na směsný komunální odpad“), jeho přepravu a zpracování

Zákon dává povinnost kolektivnímu systému výrobců uzavřít do tří let od vydání oprávnění k provozování kolektivního systému smlouvy s min. 90 % obcí ČR, ve kterých žije min. 90 % obyvatel ČR (v prvním roce se jedná o 30 % obcí a obyvatel, ve druhém roce o 60 % obcí a obyvatel).

Zákon o jednorázových plastech pouze stanoví v § 10 odst. 4), že pokud návrh smlouvy o úhradě nákladů obci a zejména pak výše úhrady nákladů odpovídá požadavkům zákona, pak obec poskytne výrobci součinnost, kterou lze po obci požadovat, směřující k uzavření smlouvy.

Výše úhrad podle zákona o jednorázových plastech musí odpovídat reálným nákladům obcí. Provozovatel kolektivního systému je proto povinen podle zákona zjišťovat pro různé velikostní skupiny obcí výši průměrných nákladů, které vynakládají skutečně a účelně obce na úklid odpadu tabákových výrobků (littering), soustřeďování a další nakládání s těmito odpady v rámci obecních systémů odpadového hospodářství (OH). Dále jsou zjišťovány údaje o množství odpadů z tabákových výrobků, se kterými se nakládalo v daném kalendářním roce v rámci obecních systémů OH a které je povinen provozovatel kolektivního systému uvést v Roční zprávě pro MŽP.

Obec, se kterou má výrobce/kolektivní systém uzavřenou smlouvu o úhradě nákladů obci, poskytne kolektivnímu systému součinnost k získání těchto údajů:

  • Odděleně náklady spojené s úklidem veřejných prostranství, náklady na provoz odpadkových košů, příp. popelníků a jiných sběrných prostředků, do kterých obec umožňuje odkládání odpadů z tabákových výrobků,
  • Odděleně údaje o produkci odpadů z úklidů, o produkci odpadů z košů příp. popelníků a jiných sběrných prostředků

Další oblastí spolupráce je součinnost obce s kolektivním systémem při zajišťování osvětové činnosti, stejně tak součinnost kolektivního systému s obcemi, pokud na svém území realizují kampaně, jejichž obsahem je osvěta zaměřená na správné nakládání s odpadem z tabákových výrobků.

Smlouva o úhradě nákladů

NEVAJGLUJ a.s. uzavírá s obcemi Smlouvu o úhradě nákladů na úklid a nakládání s odpady tabákových výrobků. Principy smluvního vztahu vycházejí z požadavků zákona o jednorázových plastech. Vzor smlouvy je stejný pro všechny obce ČR.

V úvodních ustanoveních je definováno postavení společnosti NEVAJGLUJ jako provozovatele kolektivního systému, který uzavřením smlouvy s obcí plní povinnosti výrobců dle zákona o jednorázových plastech. Je rovněž definováno postavení obce jako zajišťovatele obecního systému odpadového hospodářství, v rámci kterého je nakládáno i s odpady z tabákových výrobků.

Předmětem smlouvy je závazek provozovatele kolektivního systému (KS) hradit obci náklady vynaložené obcí na:

  1. úklid odpadů z tabákových výrobků a další nakládání s odpady,
  2. soustřeďování odpadů z tabákových výrobků do sběrných nádob umístěných na veřejných prostranstvích v rámci obecního systému OH a další nakládání s těmito odpady.

Obec se zavazuje poskytovat KS pravdivé a úplné údaje o nákladech na uvedené činnosti.

K povinnostem a právům obce dle Smlouvy patří:

  • do 30 dnů po uzavření smlouvy poskytnout KS údaje ve Vstupním dotazníku;
  • poskytovat KS formou Ročního dotazníku jedenkrát ročně pravdivé a úplné informace o způsobu úklidu, soustřeďování a nakládání s odpady z tabákových výrobků a o nákladech s tím spojených jako i o dalších činnostech s tím souvisejících;
  • umožnit provedení kontroly směřující k ověření plnění povinností obce dle smlouvy a poskytnout potřebnou součinnost;
  • poskytnout součinnost při informování konečných uživatelů tabákových výrobků o správném zacházení s odpady tabákových výrobků prostřednictvím informačních kampaní KS, pokud jsou prováděny na území obce;
  • požadovat součinnost KS při provádění vlastních lokálních informačních aktivit zaměřených na odpady tabákových výrobků, pokud budou tyto aktivity v souladu s osvětovou činností KS.

K právům a povinnostem provozovatele KS patří:

  • povinnost platit obci úhradu nákladů dle smlouvy;
  • vypracovat způsob výpočtu úhrady nákladů obcí, a to na základě průměrných skutečných a účelně vynakládaných nákladů zjišťovaných dle § 15 odst. 5 zákona o jednorázových plastech (dále jen „způsob výpočtu úhrady nákladů“);
  • zveřejnit způsob výpočtu úhrady nákladů obcí na svých webových stránkách a pravidelně, minimálně jedenkrát za kalendářní rok, jej aktualizovat, i s využitím údajů z dotazníku;
  • provádět kontrolu plnění povinností obce podle této smlouvy;
  • poskytnout obci na základě její žádosti součinnost při lokálních informačních aktivitách obce zaměřených na chování konečných uživatelů při zacházení s odpady tabákových výrobků, pokud budou tyto aktivity v souladu s osvětovou činností KS.

Smlouva specifikuje úhradu nákladů obci a způsob jejího výpočtu. Úhrada nákladů se vztahuje na celý kalendářní rok, ve kterém byla smlouva uzavřena.

Ve smlouvě jsou uvedeny podmínky pro provádění auditu KS v obci. Smlouva obsahuje sankční ustanovení.

Smlouva se uzavírá na dobu neurčitou.

Jak uzavřít smlouvu o úhradě nákladů

NEVAJGLUJ a.s. pravidelně několikrát ročně oslovuje obce a zasílá návrh smlouvy do datových schránek všech obcí ČR, které zatím nemají smlouvu ještě podepsanou, spolu s návodem, jakým způsobem lze smlouvu uzavřít.

Smlouvu je možné uzavřít několika způsoby:

  1. Přihlášením do Informačního systému – registrace z webových stránek www.nevajgluj.cz.  Do registračního formuláře vyplňte údaje o obci a následně si vygenerujte smlouvu včetně všech odpovídajících údajů, která je v tomto případě již podepsaná ze strany NEVAJGLUJ a.s. Smlouvu potvrdíte vaším elektronickým podpisem a zašlete zpět do datové schránky NEVAJGLUJ a.s.
  2. Do přiloženého dokumentu s textem smlouvy, který je součástí zprávy v datové schránce, doplňte identifikační údaje obce, dokument opatřete elektronickým podpisem a zašlete zpět do datové schránky NEVAJGLUJ. Smlouvu ověříme, podepíšeme ze strany NEVAJGLUJ a zašleme do datové schránky Vaší obce. Smlouvu je možné také vytisknout, doplnit o potřebné údaje, podepsat a poslat poštou na adresu NEVAJGLUJ a.s., Na Strži 1702/65, Praha 4, 140 00.Smlouvy jsou identické pro všechny obce ČR, pro více informací k obsahu smluv kontaktujte zástupce společnosti na emailové adrese obce@nevajgluj.cz

Vstupní a Roční dotazník

Do 30 dnů po uzavření smlouvy je nutné vyplnit v Informačním systému NEVAJGLUJ Vstupní dotazník o Vaší obci.

Do dotazníku se uvádí údaje o nákladech na typy úklidů a provoz odpadkových košů, způsobech úklidů, množství odpadů z úklidů košů, a informace o osvětové činnosti. Tyto údaje slouží k aktualizaci nákladového modelu a případně k výpočtu části úhrad. Informace jsou také podkladem pro Roční zprávu pro MŽP. Údaje o nákladech a produkci odpadů ve vstupním dotazníku jsou vztaženy k roku 2024. Metodiku k vyplnění dotazníku najdete zde.

Obce, které uzavřely smlouvu v roce 2024. musí vyplnit Roční dotazník s údaji za kalendářní rok 2024, a to nejpozději do 15. 4. 2025. Vyplnění dotazníku je třeba provést elektronicky přihlášením do Informačního systému NEVAJGLUJ.

Sazebník úhrad

Celková úhrada dle smlouvy je složena z úhrady nákladů za úklidy, z úhrady nákladů za nakládání s odpady v rámci obecního systému OH a případně z bonusové složky.

Úhrada nákladů se vypočte na základě stanovených sazeb pro daný kalendářní rok. Sazby jsou uvedeny v Kč/obyvatel. Vycházejí z nákladového modelu, který se pravidelně aktualizuje na základě údajů poskytnutých obcemi, které mají uzavřené smlouvy s KS, a dalších informací. Rozhodný je počet trvale hlášených obyvatel v obci, který je zveřejněn ČSÚ k 1. 1. následujícího kalendářního roku po roce, za který se vykazuje (tj. pro výpočet úhrad obcím za rok 2024 bude rozhodný počet obyvatel v obcích k 1. 1. 2025).

Do budoucna bude možné případně zohlednit i obyvatele v obcích, kteří v nich bydlí, ale nejsou hlášeni k trvalému pobytu. Jedná se typicky o obce s velkým počtem rekreačních nemovitostí, ve kterých není hlášena osoba k trvalému pobytu. V současné době nejsou ale k dispozici relevantní a ověřitelné informace o počtu takových nemovitostí a v nich bydlících osobách. Informace o tom jsou součástí Ročního dotazníku.

Bonusová složka je fakultativní složkou odměny. NEVAJGLUJ a.s. ji může stanovit pro obce nebo vybrané skupiny obcí jako motivační nástroj na realizaci žádoucích aktivit. Typicky mezi takové aktivity může patřit zajištění osvěty na omezení odhazování nedopalků v obcích (např. tiskoviny, reklamy, články, informace na webu, venkovní poutače apod.), posílení sítě odpadkových košů v menších obcích apod.

Podmínky pro získání bonusu budou zveřejněny na webových stránkách KS a zaslány obcím s ročními informacemi k sazebníkům úhrad.

Sazebník úhrad s aktuálními sazbami pro rok 2025 naleznete zde.

Zúčtování úhrad dle smlouvy proběhne jedenkrát ročně. Po vyplnění Ročního dotazníku a po zveřejnění dat ČSÚ o počtu obyvatel vypočte NEVAJGLUJ a.s. výši úhrady pro jednotlivé obce. Obec obdrží výzvu k fakturaci na určenou e-mailovou adresu, vystaví fakturu, kterou zašle společnosti elektronicky na fakturyobce@nevajgluj.cz. Fakturu lze zaslat i v písemné podobě na adresu sídla NEVAJGLUJ a.s.

F.A.Q.

Často kladené otázky

Ve smlouvě o úhradě nákladů jsou uvedeny smluvní pokuty. V jakých případech budou uplatňovány?

Smluvní pokuty jsou uvedeny v čl. VII odst. 4–6 Smlouvy o úhradě nákladů na úklid a nakládání s odpady tabákových výrobků.

Odst. 4 – Společnost je oprávněna v případě, že obec poskytne do dotazníku nepravdivé nebo neúplné informace, které mají vliv na stanovení výše úhrady, požadovat po obci zaplacení smluvní pokuty ve výši 7 % z celkové úhrady dle čl. V. odst. 3 této smlouvy.

Odst. 5 – V případě prodlení obce s řádným a včasným poskytnutím informací v dotazníku se sjednává smluvní pokuta ve výši 500 Kč za každý týden prodlení. V případě, že obec neposkytne Společnosti údaje nebo podklady potřebné pro výpočet nebo doložení bonusové složky odměny ani na základě dodatečné výzvy Společnosti k plnění v přiměřené lhůtě určené v této výzvě, nárok obce na bonusovou složku zaniká.

V případě odst. 4 je malá pravděpodobnost, že by došlo k jeho naplnění, neboť základní úhrada je vázána na počet osob přihlášených k trvalému pobytu v obci, přičemž tento údaj je čerpán z údajů Českého statistického úřadu. Případná sankce by se tak vztahovala pouze na část úhrady vázanou na počet osob dle počtu nemovitých věcí, kde není přihlášena k trvalému pobytu žádná fyzická osoba, pokud ji Společnost stanoví (obec musí doložit počet nemovitých věcí). Taktéž na fakultativní část odměny (bonusovou složku), pokud ji Společnost stanoví, a pokud tato bude vyžadovat od obce doložitelné údaje.

Rovněž u odst. 5 je nízká šance na porušení daného ustanovení, neboť vyjma Vstupního dotazníku (zde je lhůta pro vyplnění 30 dní po uzavření smlouvy, aby byla smlouva s obcí platná) budou mít obce na vyplnění Ročního dotazníku téměř 4 měsíce, což je vzhledem k malému rozsahu údajů v dotazníku dostatečně dlouhá doba, a je téměř vyloučeno, aby obec tuto lhůtu nedodržela.

Společnost bude obce po uplynutí termínu vyzývat k nápravě, sankce jsou až poslední možností. Vyplnění Ročního dotazníku je podmínkou pro vyplacení úhrad obci dle smlouvy. Společnost NEVAJGLUJ a.s. je povinna poskytovat Ministerstvu životního prostředí údaje v roční zprávě, které vycházejí právě z informací poskytovaných obcemi. Stejně tak je Společnost povinna pravidelně aktualizovat model, na základě kterého se stanovuje výše úhrad obcím. Společnost je povinna zjišťovat náklady v různých velikostních skupinách obcí. Není tedy asi sporu na tom, že v případě plnění ze strany Společnosti musí být zabezpečeno také plnění ze strany druhé, k čemuž slouží sankce.

Naproti tomu jsou ve smlouvě uvedeny také smluvní pokuty pro Společnost.

Odst. 6 – Pro případ prodlení s plněním jakéhokoliv peněžitého závazku podle této smlouvy je strana, která je v prodlení, povinna uhradit druhé smluvní straně úrok z prodlení ve výši určené podle platných právních předpisů (§ 1970 občanského zákoníku).

Pro vysvětlení ustanovení § 1970 občanského zákoníku (Po dlužníkovi, který je v prodlení se splácením peněžitého dluhu, může věřitel, který řádně splnil své smluvní a zákonné povinnosti, požadovat zaplacení úroku z prodlení, ledaže dlužník není za prodlení odpovědný. Výši úroku z prodlení stanoví vláda nařízením; neujednají-li strany výši úroku z prodlení, považuje se za ujednanou výše takto stanovená.) odkazuje na nařízení vlády (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2013-351). Toto v § 2 určuje výši ročního úroku z prodlení jako výši repo sazby stanovené Českou národní bankou pro první den kalendářního pololetí, v němž došlo k prodlení, zvýšené o 8 procentních bodů. Repo sazba je od června 2022 7 %, takže úrok z prodlení podle tohoto ustanovení je 15 % ročně (nicméně se může v čase měnit).

Smluvní pokuty jsou běžnou součástí všech smluvních ujednání a jsou obsaženy nejen ve smlouvě se s NEVAJGLUJ a.s., ale také ve smlouvách s jinými kolektivními systémy nebo s EKO-KOM a.s., s nimiž má většina obcí v ČR uzavřenou smlouvu.

Pokuty jsou koncipovány tak, aby byly pokud možno co nejmírnější, byly projednány se SMS ČR a SMO ČR.

V zájmu Společnosti není pokuty vyměřovat a k takovému kroku by Společnost přistoupila skutečně jen ve velmi krajním případě (ostatně ani od jiných kolektivních systémů nejsou známy případy, kdy by obec byla pokutována). Pro úplnost je třeba uvést, že smluvní pokuty v kolektivních systémech (včetně NEVAJGLUJ a.s.) mají i platící výrobci.

 

Jak se vypočte výše úhrady?

Úhrada za rok 2024 se vypočte vynásobením počtu trvale hlášených obyvatel v obci k 1. 1. 2025 a sazbou platnou pro danou velikostní skupinu obce, která je uvedená v příloze smlouvy a rovněž na www.nevajgluj.cz. Úhrada pro rok 2025 bude vypočítána stejným způsobem s uplatněním aktuálního sazebníku úhrad pro rok 2025 který je rovněž zveřejněn na webových stránkách NEVAJGLUJ.

Je podmínkou smlouvy, aby obec sbírala nedopalky do samostatných nádob?

Nikoliv, samostatné nádoby na sběr (soustřeďování) nedopalků nejsou potřeba. Obec v rámci běžných úklidů, které zajišťuje, uklízí také pohozené nedopalky. Ty jsou součástí odpadů uličních smetků. Obec, která provozuje pouliční odpadkové koše nebo popelníky, umožňuje odkládat nedopalky do těchto nádob. Nedopalky jsou tedy součástí směsných komunálních odpadů v odpadkových koších. Obec v dotazníku vykáže Společnosti pouze celkové množství odpadů uličních smetků a množství směsných komunálních odpadů z odpadkových košů za daný kalendářní rok.

Bude Společnost provádět v obci kontrolu kvality úklidů?

Rozhodně nebude. Zajištění pořádku na veřejných prostranstvích je pouze v pravomoci obce.

V obci nemáme údaje o počtu chat nebo pronajímaných nemovitostí.

Tento údaj je ale uvedený ve vstupním dotazníku. Musíme jej uvádět? Podle počtu nemovitostí, ve kterých není hlášena k trvalému pobytu žádná fyzická osoba, Společnost případně do budoucna stanoví druhou sazbu úhrad, která je uvedena ve smlouvě s obcí. V současné době pouze sbíráme informace, do jaké míry jsou tyto údaje v obcích k dispozici. Pokud tedy údaje nemáte, do dotazníku je nemusíte uvádět.

Kdo může schvalovat v obci smlouvu o úhradě nákladů?

Pokud si tento typ úkonu nevyhradilo zastupitelstvo obce, může v místě, kde není rada obce podepsat smlouvu přímo starosta, protože se jedná o zbytkovou pravomoc rady podle § 102 odst. 3 zákona o obcích.

Kontakty:

obce@nevajgluj.cz

Sledujte nás na sociálních sítích

Facebook

Instagram

Napište nám

15 + 8 =